لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

خواص ارده ( 10 مورد از فواید معجزه آسا ارده شیره)

ارده وشیره یکی از مغذی ترین و خوشمزه ترین غذاهایی است که به عنوان صبحانه یا میان وعده مصرف می شود. دو ماده اصلی این غذا کنجد و (شیره انگور) است. ارده وشیره هر کدام به تنهایی برای سلامتی مفید هستند و وقتی با هم ترکیب شوند خواص آنها معجزه آسا می شود. اگر می خواهید بدانید این غذای پرطرفدار چه خواصی دارد با این قسمت از وکیل کو همراه باشید.

ارده مایعی است که از کنجد نرم برشته و کوبیده تهیه می شود و روغن آن جدا نشده است. عمدتا از ارده برای  صبحانه استفاده می کنند تا انرژی مورد نیاز کل روز را دریافت کنند. این ماده غذایی مغذی فاقد هرگونه افزودنی شیمیایی و غیرشیمیایی بوده و 100% طبیعی است. کنجد خواص بسیاری برای سلامتی و به ویژه کاهش وزن دارد.

طبع ارده کنجد سرد است یا گرم؟

قبل از اینکه با خواص آرد کنجد آشنا شوید، بهتر است ماهیت آن را بشناسید. ارده کنجد گرم و مرطوب. بنابراین برای افرادی که مزاج سرد و خشک دارند می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

البته گرم مزاجان هم می توانند استفاده کنند ولی برای فصل زمستان بهتر است استفاده کنند. عسل به عنوان یکی از بهترین افزودنی ها برای کنجد نشان داده شده است.

1. سرشار از چربی های سالم و اسیدهای آمینه

آیا ارده یک روغن سالم است یا یک عامل چاق کننده دانه کنجد یکی از دانه هایی است که از نظر وزنی بیشترین روغن را در مقایسه با سایر کره های آجیل و آجیل دارد (مثلا (کره بادام زمینی و بادام) روغنی و به طرز عجیبی دارد. دانه های کنجد حاوی مقدار بیشتری است. بیش از 55 درصد روغن و 20 درصد پروتئین؛ به همین دلیل این دانه خوراکی به دلیل داشتن چربی های سالم و برخی اسیدهای آمینه ضروری (ترکیبات پروتئینی) معروف است.

 

اگرچه آرد از نظر حجم، یک ماده غذایی پرکالری به حساب می آید، اما مقدار کمی از آن می تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد. کنجد آنقدر عطر و طعم قوی و آجیلی دارد که مقدار کمی از آن می تواند تفاوت کاملی در طعم غذاها ایجاد کند - بعلاوه، حتی مقدار کمی از این ماده مغذی می تواند برای قلب، هورمون ها و پوست شما مفید باشد. بیشتر چربی موجود در کنجد از چربی های اشباع نشده چندگانه تشکیل شده است، در حالی که درصد کمی از آن چربی تک غیراشباع یا اشباع شده است. تقریباً 50 تا 60 درصد چربی آردا از دو ترکیب مفید تشکیل شده است: کنجد و بلغور.

2. منبع عالی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است

مصرف کنجد یکی از بهترین راه ها برای تامین ویتامین های خانواده B از جمله تیامین و همچنین مواد معدنی مانند منیزیم، مس، فسفر، منگنز، آهن و روی است. افزودن ارده به رژیم غذایی راه خوبی برای دریافت مس مصرفی روزانه است - بدن برای حفظ سلامت اعصاب، استخوان ها و متابولیسم (سوخت) به مس نیاز دارد. همچنین برای جلوگیری از کمبود مس در بدن باید از غذاهای غنی از این ماده معدنی استفاده کرد. آهن موجود در ارده به جلوگیری از کم خونی کمک می کند. کم خونی اختلالی است که با کاهش تعداد گلبول های قرمز خون، کمبود آهن و خستگی مفرط مشخص می شود. همچنین ویتامین B موجود در ارده برای عملکردهای متابولیک، مقابله با استرس و بسیاری از فرآیندهای شناختی مفید است.

3. کمک به تنظیم فشار خون و کلسترول

چرا ارده برای سلامت قلب مفید است؟ بر اساس یافته های علمی، سسامین کهبلغور و کنجد که به وفور در کنجد وجود دارند، خاصیت ضد ترومبوتیک دارند (یعنی از تشکیل لخته خون در بدن جلوگیری می کنند). بنابراین، کنجد ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با اثرات مخرب و ضایعات شریان‌ها مانند سندرم حاد کرونری و مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی کمک کند. علاوه بر این، فیتواسترول ها نوعی ماده مغذی موجود در کنجد هستند که می توانند بر سطح هورمون، سلامت عروق و سطح کلسترول تأثیر بگذارند. بیشتر استرول های گیاهی موجود در ارده بتا سیتوسترول نامیده می شوند. دانه های کنجد بالاترین فیتواسترول های کاهش دهنده کلسترول را در میان 27 نوع مختلف مغزها، دانه های خوراکی، حبوبات و غلات (تست شده) دارند (400 گرم فیتواسترول در هر 200 گرم دانه).

4. ویژگی های ارده شیره در دوران بارداری

شیره به کنترل و از بین بردن خونریزی در ماه های اول بارداری کمک می کند.

اجزای تغذیه ای ارده شیره به بهبود عملکرد دستگاه تناسلی و عملکرد تخمدان ها کمک می کند. حتی مصرف این ترکیب در دوران شیردهی بسیار مفید است. اما باید در سه ماه اول بارداری کم مصرف شوند.

5. یک ترکیب انرژی زا

برای اینکه انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه داشته باشید، صبح را با یک صبحانه ارده شیره شروع کنید. به دلیل ترکیبات مفیدی که دارد انرژی لازم را به بدن می رساند و از گرسنگی نیز جلوگیری خواهد کرد.حتی در فصول سرد سال نیز می توانید از ارده شیر برای گرم نگه داشتن بدن استفاده کنید.

6. ارده شیره یک گزینه ضد افسردگی است

ترکیب ارده شیره به عنوان یک گزینه ضد افسردگی شناخته می شود. همانطور که می خواهید این خاصیت را چند برابر کنید، بهتر است مقداری زعفران به این مخلوط اضافه کنید.

7. به بهبود سلامت پوست کمک کنید

دانه های کنجد منبع خوبی از اسیدهای آمینه، ویتامین E، ویتامین های گروه B، مواد معدنی کمیاب و اسیدهای چرب هستند که همگی به تجدید سلول های پوست و جلوگیری از علائم اولیه پیری کمک می کنند. اگرچه ممکن است تمایلی به زدن ارده روی پوست نداشته باشید، اما حداقل خوردن آن می تواند با افزایش چربی و تغذیه پوست، پوست را زیبا و جذاب کند.

هزاران سال است که از روغن کنجد برای درمان زخم های پوستی، سوختگی ها، آلرژی ها و خشکی پوست استفاده می شود. به همین دلیل گاهی از روغن کنجد به عنوان "ملکه روغن ها" یاد می شود. این روغن یک عامل ضد باکتری و ضد قارچ طبیعی است. به این ترتیب می تواند باکتری های مسدود کننده منافذ پوست را از بین ببرد. به طور کلی، چربی های سالم برای حفظ سلامت پوست بسیار مهم هستند، زیرا بدن برای کاهش التهاب و هیدراته نگه داشتن پوست به چربی نیاز دارد. همچنین ارده می تواند مواد معدنی مانند روی را برای بدن تامین کند. این مواد معدنی برای ترمیم بافت های آسیب دیده و تولید کلاژن ضروری هستند - کلاژنی که به پوست استحکام، خاصیت ارتجاعی و جوانی می بخشد.

8. کمک به تعادل هورمونی (به ویژه در زنان یائسه)

فیتواستروژن ها به یک موضوع بحث برانگیز تبدیل شده اند. به خصوص وقتی صحبت از تأثیر آنها بر هورمون های بدن می شود. آنها همچنین می توانند عملکرد استروژن را تقلید کنند، و همچنین به عنوان یک ضد استروژن عمل کنند (یعنی برعکس استروژن بیولوژیکی عمل کنند) - درک این ویژگی ممکن است کمی گیج کننده باشد.

آنها به گیرنده های استروژن متصل می شوند و بدن را فریب می دهند. به این ترتیب، بدن فکر می کند که مقدار استروژن موجود بیشتر یا کمتر از مقدار واقعی است. اینکه آیا این ویژگی فیتواستروژن ها برای بدن مفید است یا مضر، دقیقاً مشخص نیست. اما مطالعات نشان داده است که آنها فوایدی برای بدن دارند.

 

 

 

9. تعادل طبع ارده شیره

ارد شیره طبع گرمی دارد. به همین دلیل بهتر است افرادی که طبع گرم دارند برای متعادل کردن مزاج خود از گزینه هایی مانند پونه کوهی، ماست، عرق کاسنی یا کاسنی و به طور کلی با غذاهای سرد مزاج استفاده کنند.

10. محافظت از سلامت استخوان

شیره انگور ساختار استخوان را تقویت می کند، زیرا منبع خوبی از کلسیم است. همچنین مصرف شیره انگور به بهبود سلامت دندان ها کمک می کند. این غذا نیروی انقباض عضلانی را نیز افزایش می دهد. مصرف ارده شیره انگور از بیماری های استخوانی به ویژه پس از یائسگی محافظت می کند.

ارزش غذایی ارده

ارده از خیساندن دانه‌های کنجد، تفت دادن و کوبیدن آن‌ها و تبدیل آن‌ها به خمیر غلیظ یا سس مایع درست می‌شود. پوست کنجد که برای تهیه بیشتر ارده استفاده می شود، ابتدا باید جدا شود. به این ترتیب آنها را در آب خیس می کنند تا پوست آنها به راحتی از هسته جدا شود; با این کار محصول نهایی نرمتر و لطیف تر خواهد شد. متأسفانه در فرآیند برداشتن پوسته کنجد، بسیاری از خواص آرد نیز از بین می رود. زیرا بسیاری از مواد مغذی موجود در کنجد در داخل پوست آن ذخیره می شود. در صورت امکان بهتر است ارزن را بدون جدا کردن پوست بخرید (یا خودتان درست کنید) تا بتوانید از تمام فواید کنجد بهره مند شوید.

خواص ارده از فواید بی شمار کنجد برای سلامتی سرچشمه می گیرد. کنجد یکی از قدیمی ترین غذاهای روی زمین است. دانه های کنجد یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب غیر اشباع ضروری هستند. این اسیدهای چرب می توانند به بهبود سلامت قلب، پوست، باروری و غیره کمک کنند.

یک قاشق غذاخوری آرد حاوی مواد مغذی زیر است:

1. 89 کالری

2. 3.2 گرم کربوهیدرات

3. 2.5 گرم پروتئین

4. 8 گرم چربی

 

 

تعداد نظرات : 0